Juraj Šebalj bio je gost Sportskih minuta HRT-a, a teme su bile njegov nastup na Reliju Dakar, koji ga čeka u siječnju 2025., kao i povratak WRC-a u Hrvatsku.
22.11.2024.
17:20
Autor: Sportske minute/B.G./HRT
Juraj Šebalj bio je gost Sportskih minuta HRT-a, a teme su bile njegov nastup na Reliju Dakar, koji ga čeka u siječnju 2025., kao i povratak WRC-a u Hrvatsku.
Šebalj se ove godine prvi put natjecao na Dakru:
- Prvi put je bilo upoznavanje terena. Prošle godine smo ja i moj suvozač napravili listu stvari bez kojeg ne idemo sljedeći Dakar, tako da smo se sad spremili, izašli iz radione i idemo.
- Jednom smo krenuli s time da idemo s Fiat Pandom, na Dakar Classic, no kada su se objavila nova pravila to više nije bilo moguće. Tzv. test preko dina u pustinji je najopasniji, a postao je obavezan te nismo više mogli ići s Fiat Pandom, nego s Nissan Terranom, naglasio je Šebalj pa podijelio koji su izazovi dočekali njega i njegovu ekipu:
- Fizička sprema je izuzetno važna, ne trčimo 5 ili 10 km već maraton od dva tjedna. Mi ujutro startamo iz bivka (tabora, smještaja) do drugog do kojeg moramo doći navečer
- Ovaj Dakar je bio jako vruć te sam uspio svojom greškom spaliti jedan motor, a onda ne svojom greškom spalio drugi motor. Kada sam prvi motor spalio, imali smo pogon na četiri kotača i vidio sam da auto nije išao dobro, a ja to nisam dobro čuo i nakon 5 kilometara je motor "kihnuo". Kada sam opet krenuli, gledao sam stalno navigacijske uređaje i 50 posto vremena kazaljku za temperature.
Šebalj i njegov suvozač Ivan Vidaković utrku u kategoriji Dakar Classic završili su na vrlo dobrom 10. mjestu
- Prvi dan je bio početak, drugi je bio dan odmora. Meni i suvozaču je bio cilj na jednom ispitu biti prvi, a uspjeli smo to četiri puta i sastavili smo listu što moramo napraviti (sljedeći puta), rekao je Šebalj koji ove godine s novim suvozačem, Sinišom Crnojevićem ide na Dakar i s novim autom - Toyotom Land Cruiser 70 iz 1998. godine.
- Koliko će Toyota izdržati, to ne znam. Sve smo rasklopili, od ovjesa do mjenjača. Cilj je doći do prvog mjesta uvijek, ali ne smije se upasti u probleme, a u njih se upadne vrlo lako.
- 50 je točaka koje mi moramo pronaći u pustinji. Tri su stupnja od sjevera do prve točke, i do sljedeće opet tri stupnja. Vidiš druge aute, koji traže točke. 90 posto točaka se lako vide, ali 10 posto ih je jako teško naći. Ako previše vremena potrošiš na nalaženje njih, ostali auti ti odu i zaostaješ, rekao je Šebalj pa nastavio o detaljima utrke:
- Mi vozimo po različitim rutama, u odnosu na npr. motocikliste i ostale kategorije. Dakar Classic se ne vozi na brzinu, dok svi ostali voze. Mi imamo tri testa, test dina - gdje moramo skupiti sve točke između različitih pustinjskih dina, test navigacije, gdje navigiramo auto i igramo se šaha u pustinji i test prosječnih brzina - gdje moramo postići npr. točnu brzinu od 50 km/h. Ovo je peta godina Dakar Classica, zanimljiva su pravila.
- Nitko od nas ne spava, ponekad sami morate leći pod auto i popraviti. Imamo ove godine jedan španjolski tim u kojem je pola mehaničara gdje svatko radi 4 sata dnevno, ako bude posla za više sati moramo posebno platiti, ali daj bože da ih ima dovoljno da nam to poprave.
Veliki su i troškovi ako se želi voziti ovaj prestižni i opasni reli.
- Startnina je 20 tisuća eura, avioni su pet, šest tisuća eura, imam plaćeno jedan kamion u pustinji koji me izvlačeno, a budžet je sveukupno 100, 120 tisuća eura. Buđenje je oko 6 sati, dolazak u bivak je 12 sati. Temperature su oko 20-30 stupnjeva. Imamo dvije etape koje su maraton stage, koje su po pet-šest sati, gdje nemamo pomoć mehaničara, već moramo sami sve otkloniti.
Što slijedi do starta?
- Auto se tovari u brod, imamo još dva dana kopanja po automobilu. Onaj tko je dobar u kampiranju, dobar je na reliju. Vi se vozite, a ja sam gladan i moram uzeti hranu. Meni je osnovni problem prošle godine bio useljavanje u auto, koje sam obavio u tri dana i opet nisam to napravio do kraja.
- Imali smo problema i na testiranju u Maroku, gdje smo pali u grabu. Na Dakru nikad nije super, imaš jedan dan za napraviti glupost i onda poslije možeš sam, rekao je Šebalj pa dodao o tome zašto su česti nesretni i ponekad smrtni slučajevi na ovome reliju, koji se zadnjih godina vozi u Saudijskoj Arabiji:
- Oni koji idu prvi, idu na rezultat i ako oni padnu, oni nemaju koga pozvati. Helikopter ne ide za svaku nesreću za pomoć jer ih ima puno i to je problem...
Idemo se malo okrenuti WRC-u - 2026. se vraća u Hrvatsku, a sljedeće godine će biti i europsko prvenstvo.
- Odnos između vlade i organizatora zbog izbora nije bio najbolji i sad je donesena odluka u suradnji s promotorom pa se donijela odluka da se ide na takvu organizaciju. Promotor je bio jako zadovoljan s nama, servisni centar je u glavnom gradu, a asfalt je zeznut, nije savršen i to je autima jako zanimljivo.
- Najbolji WRC je bio prvi, jer nitko nije znao staze. Govorim o atraktivnosti, a ne opasnosti tako da će jesenski ERC biti "ajme meni" jer nitko neće znati gdje vozi, zaključio je hrvatski relijaš.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora