Nova sezona Formule 1: Novi sustav kvalifikacija i više buke

Nova sezona, nova pravila. Tako bi se ukratko mogla opisati svaka sezona Formule 1 unazad nekoliko godina. Sezona 2015. donijela je nekoliko, više romantičarskih, nego li konstruktivnih promjena pogonskih jedinica tako da smo slušali, za Formulu 1, neobično tihe hibridne V6 turbo motore koji će od ove sezone biti nešto bučniji. Iako se velike promijene najavljuju za 2017., već ovoga vikenda i Velike nagrade Australije čeka nas novi sustav kvalifikacija.

Za razliku od prijašnjih sezona, u kojima je na kraju prvih dvaju rundi ispadalo pet najsporijih, ove sezone će u prvoj kvalifikacijskoj rundi nakon sedam minuta otpasti najsporiji vozač, a potom preostalih četiri najsporijih svakih 90 sekundi. Najbržih 15 iz prve runde, nakon osam minuta pauze, bore se u drugom krugu koji traje 15 minuta i u njoj nakon šest minuta ispada najsporiji vozač. Potom svakih 90 sekundi otpada po jedan, dok na stazi ne ostane osam vozača koji će se u trećoj rundi boriti za najbolju startnu poziciju. Nakon sedam minuta pauze počinje posljednja, 14-minutna runda u kojoj će nakon pet minuta opasti najsporiji, a zatim svakih 90 sekundi sljedeći, dok na stazi ne ostane najbrži.

Novi sustav kvalifikacija





Dok neki vozači misle kako će time nastati samo zbrka te kako nije bilo potrebe mijenjati sustav koji je funkcionirao, ostali smatraju kako će te kvalifikacije unijeti pozitivnu neizvjesnost i pružiti ostalim momčadima priliku da se bore za pole position. Nekadašnji komentator Formule 1 na HRT-u Neven Novak smatra kako će ta neizvjesnost možda trajati nekoliko utrka, dok momčadi ne pronađu pravu formulu.

Što se tiče kvalifikacija to je jedna zanimljiva priča koja se događala, onako, pet do 12. Hoće li proći ili ne... Na kraju ipak je. Kvalifikacije su osmišljene zato da se malo promiješa grid i onaj ustaljeni redoslijed učini neizvjesnijim tako da možda netko s bržim bolidom bude uhvaćen u toj vremenskoj klopci kako bi na kraju utrka bila zanimljivija. Vjerojatno će tako i biti na početku. No, momčadi su pametne i vrlo će se brzo doći do te formule kako se to ne bi dogodilo, osim ako vremenski uvjeti ne poremete redoslijed, ali onda se ionako znalo događati da i oni koji ne bi trebali proći dalje ipak prođu u završnu rundu. Na početku možda vidimo čudne rezultate, no kasnije, kako sezona bude odmicala, to će biti sve rjeđi slučaj, prokomentirao je Novak.





Bučniji motori i promjene kod guma

Iako su najviše na udaru kritika, ponajviše navijača, zbog premalo decibela koje proizvode, hibridni V6 tubo motori od ove će sezone biti nešto bučniji. Kako bi se povećala razina buke i poboljšao zvuk, momčadi sada moraju koristiti odvojene ispušne cijevi za turbinu i wastegate ventil, za razliku od jedne cijevi koja je korištena u 2014. i 2015. sezoni. Novak smatra kako je to, za gledatelje pred malim ekranima, gotovo neprimjetna razlika.

Da, ove godine će motori biti nešto bučniji, ali to neće biti toliko primjetno, pogotovo ne gledateljima ispred malih ekrana. Mikrofoni jednostavno nisu tako postavljeni da bi se to jasno čulo u prijenosu, pojasnio je Novak komentiravši i najveću promjenu ove sezone – gume: Tu je možda i ona glavna promjena, onaj glavni zaplet, za ovu sezonu. Naime, od sada će momčadi, odnosno vozači tijekom jednog Grand Prix vikenda imati na raspolaganju odabir tri vrste guma, a ne dvije kao što je to bio slučaj do sada. Ove sezone će se voziti dvije različite komponente, ali onaj odabir treće gume ovisit će procijeni momčadi. O čimbenicima poput: kako bolid troši gume, da li može ostati dulje na mekšim gumama, znači li to jedan ulazak manje u boks od drugih... Odgovori na ta pitanja odrazit će se na kraju na samu utrku. Sam odabir od 13 setova guma koje tijekom vikenda ima svaki vozač na raspolaganju je jedna vrlo komplicirana tematika. Stvari će biti jasnije kada krenu kvalifikacije.

Za prave ljubitelje oktanskog sporta koji se žele pomnije upoznati s novim pravilima i odredbama to mogu pročitati OVDJE.

Mercedes najvjerojatnije opet u glavnoj ulozi


Osim nešto izmijenjenih pravila, ove nam se godine u kalendar vratila VN Europe koja će se prvi puta voziti ulicama glavnog azerbajdžanskog grada – Bakua. Nakon godine dana izbivanja, u kalendar se vratila i VN Njemačke tako da ćemo ove sezone gledati sveukupno 21 utrku, jednu više nego lani. Što se tiče momčadi, novost je ta da se Renault vratio sa svojim timom otkupivši Lotus. Iako službeno nisu niti napustili Formulu 1, s obzirom na to da su bili u oktanskom sportu kao dobavljač motora, navijači s nestrpljenjem iščekuju tradicionalne žuto-crne bolide na stazama. Za momčad iz Enstonea vozit će Kevin Magnussen i Jolyon Palmer. No, jedna je momčad ipak nova. Nakon 1986. i posljednjeg nastupa u Formuli 1 opet ćemo gledati jednu američku momčad u oktanskom sportu, radi se o timu Haas za koju voze Roman Grosjean i Esteban Gutierrez, dok ćemo ove sezone prvi put vidjeti i nastup jednog indonezijskog vozača, a riječ je o Riu Haryantu koji će voziti za Manor, a timski će mu kolega biti Pascal Wehrlein. Ostatak grida ostao je nepromijenjen.





I dok će mnogi otpisati sezonu predviđajući naslov Mercedesa, vjerojatno su u pravu, no svaka generacija u povijesti Formule 1, imala je neku dominantnu momčad koja se isticala i tu ne smijemo reći ništa loše. I ove ćemo sezone, najvjerojatnije u glavnoj ulozi za naslov prvaka, gledati Mercedes, no tu je i Ferrari koji je, ako ćemo suditi po zimskim testiranjima, još bliži njemačkoj momčadi nego što je bio prošle sezone.

Ono što se da iščitati sa zimskih testiranja jest to da je Ferrari opet napravio iskorak. Mislim da su sada još bliži Mercedesu nego što su bili prošle godine. Čak su iz Mercedesa naglasili kako su im vrlo blizu i da očekuju kako će ovo biti vrlo neizvjesna sezona. Da li će to biti dovoljno da se Ferrarijevi vozači uključe u borbu za naslov, vidjet ćemo. Za sve ljubitelje F1, a posebno tifose to bi bilo dobro. Ono što možemo očekivati i čemu se možemo nadati da će i Rosberg nastaviti kao i prošle sezone i da će unutar Mercedesa biti malo žešće borbe. Što se tiče Williamsa, oni su pokazali brzinu na testiranjima, a da li će to biti dovoljno i za pobjede, nakon što su dvije godine zaredom završavali treći u konstruktorskom poretku, to ćemo tek vidjeti. Ono što možemo očekivati i koga neki mediji spominju kao pritajenog favorita, pogotovo u drugom dijelu sezone, jesu dobri rezultati Red Bulla koji je napravio fantastičnu šasiju odlične aerodinamike, a i Renault je ponovno isporučio odličan motor. Što se tiče McLarena, od srebrnih strijela ne možemo očekivati nekakav veliki pomak. Na žalost njihovim navijačima. Oni jesu bolji i više se ne kvare toliko kao što je to bilo na primjer prošle godine, ali još je uvijek vidan nedostatak snage iz Hondina motora, a pitanje je i kakva je šasija, izjavio je Novak.

Lewis Hamilton se s trećim osvojenim naslovom prošle sezone izjednačio s mnogim velikim imenima ovog sporta koji su osvojili isti broj naslova: Jackom Brabhamom, Jackiem Stewartom, Nikijem Laudom, Nelsonom Piquetom i svojim idolom, Ayrtonom Sennom. Osvoji li ove sezone četvrti, izjednačit će se s Alainom Prostom i Sebastianom Vettelom, a ujedno postati i prvi Britanac s četiri naslova svjetskog prvaka. Kvalifikacije za VN Australije voze se u subotu u sedam sati po našem vremenu, a utrka u nedjelju u šest. Prošle je sezone slavio prvak Lewis Hamilton, drugi je završio njegov momčadski kolega Nico Rosberg, dok je posljednja stepenica postolja pripala Ferrariju, odnosno Sebastianu Vettelu.

Na prvom i drugom slobodnom treningu koji su se vozili danas, oba je puta najbrži bio Lewis Hamilton.